سیلورلایت | Silverlight

سیلورلایت | Silverlight

سیلورلایت | Silverlight

سیلورلایت | Silverlight

سیلورلایت چیست ؟

یک فریم ورک (Framework) برای برنامه‌های تحت وب است و هدفی مشابه Adobe Flash دارد. نسخه دوم از Silverlight  در اکتبر 2008 ارائه شد و امکاناتی همچون محاوره‌ای بودن، برنامه‌نویسی با زبان‌های .NET و همچنین ابزار‌های توسعه (Development Tools) داشت. مایکروسافت، همچنین نسخه سوم را برای ماه 10جولای 2009 آماده کرد. پلتفرم Silver light  برای انواع ویندوز و مک ارائه شده است. پلتفرم برای گوشی‌های موبایل که بر اساس Windows Mobile 6 هستند و همچنین Symbian (فقط سری 60) در حال ساخت است و قرار است در سال 2010 معرفی شوند. ولی تاکنون هیچ پلتفرمی‌برای لینوکس معرفی نشده؛ اما یک برانامه رایگان با نام Monolight در حال ساخت است که برای اجرای فایل‌های Silverlight را در لینوکس است.


واسط کاربری استفاده شده در سیلورلایت، XAML، همچنین برنامه‌نویسی آن، از مجموعه .NET است. XAML گرافیک برداری و انیمیشن‌ها را نشانه‌گذاری می‌کند. متنی ایجاد شده در Silverlight به دلیل اینکه کامپایلر نیم شود، قابل جست‌وجو و فهرست برداری است؛ ولی به صورت متن در XAML است. از Silverlight می‌توان برای ساخت ابزار‌های Sidebar ویندوز ویستا استفاده کرد.

Silverlight قادر است که فرمت‌های WMV، WMA و MP3 را به صورت Playback پخش کند. پخش به صورتی در مرورگر‌ها انجام می‌شود که نیازی به Windows Media Player و یا ActiveX مربوطه نیست و در داخل Silverlight پخش خواهد شد. Silverlight توانایی خواندن فایل‌های XML را داراست و می‌تواند یک ساختار DOM ایجاد کند؛ که همین باعث می‌شود که بتوان از Ajax نیز استفاده شود. Silverlight از زبان‌های .NET استفاده می‌کند و همچنین مبدل‌هایی برای زبان‌های برنامه‌نویسی پویا مانند ironRuby و ironPython را داراست.

مایکروسافت همچنان از استاندارد SVG (Scalable Vector Graphics) در Silverlight استفاده نکرده است و بابت همین، مورد سرزنش بسیاری از منتقدان است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد