سیلورلایت | Silverlight

سیلورلایت | Silverlight

سیلورلایت | Silverlight

سیلورلایت | Silverlight

مقایسه فلش با سیلورلایت


Silverlight VS Flash

در این مقاله مقایسه‌ای میان فلش و سیلورلایت از نظر امکانات، سهولت و سرعت کار، توانایی در اجرا و ... انجام می‌دهیم.

انیمیشن

فلش از نوع انیمیشن مبتنی بر فریم استفاده می‌کند. در انیمیشن فریم به فریم، ما یک شی برای هر فریم ایجاد می‌کنیم. برای مثال اگر ما بخواهیم  یک شی در 2 ثانیه از جایی به جای دیگری حرکت کند، در فریم اول محلی دارد، در فرم دوم محل قرارگیری شی کمی جابه‌جا می‌شود و همینطور تا آخر؛ در نهایت چشم قادر به تشخیص جابه‌جایی شی می‌شود و فکر می‌کنیم که شی دارای حرکت است.در سیلورلایتاز مدل انیمیشن WPF استفاده می‌کند. در این مدل به جای انیمیشن مبتنی بر فریم، از انیمیشن مبتنی بر زمان استفاده می‌کنیم. در این نوع مدل شما باید محل شروع و آخر، زمان، شرایط و نحوه حرکت را تعیین کنید.

اندازه فایل

فلش از یک نوع فرمت فشرده‌سازی خاص استفاده می‌کند. متن‌ها و تصاویر درMovieها قرار  می‌گیرد. از این رو اندازه حجم فایل نسبتا کوچک است. سیلورلایت از زبان نشانه‌گذاری  XAML استفاده می‌کند در این صورت اندازه حجم فایل‌ها بزرگ‌تر است.

کدنویسی

همانطور که در مقاله‌های قبلی گفته شد، فلش از Action Script برای کدنویسی استفاده می‌کند. اکشن اسکریپت یک زبان شی‌گرا و با امکانات کنترل فوق‌العاده است. همچنین اکشن اسکریپت معماری دارد که می‌تواند با برخی از زبان‌ها و فریم ورک‌های دیگر، مانندPHP ، ASP ، Ruby on Rails کار کند. از این رو برای توسعه‌دهندگان ابزارهای مبتنی بر وب و یا حتی برنامه کاربردی دسکتاپ، کلاس‌های کتابخانه‌ای وسیعی فراهم می‌آید. در سیلورلایتمی‌توان از یکی از زبان‌های .NET ، برای نمونه C#.NET استفاده کرد. پس می‌توان برنامه‌های کاربردی طراحی کرد که با Microsoft .NET Framework هماهنگ باشند.

صوت و تصویر

فلش از انواع مختلفی از فرمت‌ها پشتیبانی می‌کند؛ با کیفیت خوب و استفاده از پهنای باند به صورت مناسب، ولی سیلورلایتاز  فرمت‌های WMA ، MP3 و WMV پشتیبانی می‌کند.

پردازش صدا

اکشن اسکریپت کنترل‌های زیادی را برای صدا در فلش می‌دهد. برای مثال می‌توان با اکشن اسکریپت فایل صوتی را از خارج فایل و یا حتی از کتابخانه فایل فلش اجرا کرد و روی پخش آن کنترل داشت. یا مثلا هنگام پخش یک کلیپ تصویری، در جای خاصی صدایی را پخش کرد. اما سیلورلایت پشتیبانی از این سطح صداها را ندارد. دلیل این امر  نیز پشتیبانی ضعیف .NET از Playbackاست.

دسترسی

 فلشامکانات دسترسی قدرتمندی برای کسانیکه مشکلات بینایی یا شنیداری دارند و یا کسانیکه از کلیدهای میانبر صفحه‌کلید استفاده می‌کنند، دارد. البته شرطی برای کسانیکه مشکلات شنیداری دارند، وجود دارد. شرط این است که ویدئو و یا صدایی که پخش می‌شود، باید از دسترسی این افراد پشتیبانی کند؛ برای مثال زیرنویس. اما برای کسانیکه مشکلات بینایی و یا ناتوانی‌های جسمانی دارند، برای کنترل ویدئوها، امکانات پیش‌فرضی وجود دارد. برای مثال خواننده‌های تصویر (Screen Readers ) و یا بزرگنمایی‌های تصویر. همچنین برای کسانیکه از صفحه‌کلید استفاده می‌کنند، کلیدهای میانبری مانند کلیدهایی برای اجرا/مکث (Play/Pause )، توقف (Stop )، قطع صدا و ... وجود دارد. سیلورلایت اولین پلاگین برای مرورگرهاست که پشتیبانی کاملی از سیستم‌های رنگ مختلف و سیستم‌عامل‌های گوناگون دارد. ولی این چیزی نیست که Flash ارائه می‌دهد.

سازگاری با پلتفرم‌ها

فلش از پلتفرم‌های زیر پشتیبانی می‌کند:

ویندوز 2000/XP/Vista ، ویندوز سرور 2003/2008، مک 10.1/10.5 (PowerPC و Intel ) ، لینوکس 5،  OpenSUSE 11 ، Ubuntu 7.10 به بعد، سولاریس 10 و همچنین پلتفرم‌های گوشی‌های تلفن‌همراه. ولی پلتفرم پشتیبان شونده از طرف سیلورلایت کمتر است. برای مثال از لینوکس و سولاریس پشتیبانی نمی‌شود.

نمایش متن

فلش فونت‌ها را به صورت Shape در خود ذخیره می‌کند؛ نه به صورت TTF . پس تفاوتی میان کلیپ‌ها و متن در فلش وجود ندارد و از این رو نمی‌توان متن‌ها را جست‌وجو و یا فهرست‌برداری کرد. ولی شرکت Adobe یک اصلاحیه را برای استفاده از فلش ارائه کرده که می‌توان به جست‌وجوی متن در فلش پرداخت. در حال حاضر، گوگل تنها موتور جست‌وجوگری است که می‌تواند به خواندن فلش بپردازد. Google در این زمینه با Adobe همکاری می‌کند. Yahoo در حال کار برای استفاده از این قابلیت است. مایکروسافت روی موتور جست‌وجوگر خود که در ابتدا با نام MSN شناخته می‌شد، بعدها به Live تغییر نام داد و هم اکنون Bing نام دارد، در حال کار است که فایل‌های سیلورلایت را بتواند بخواند و هیچ لزومی نمی‌بیند که به خواندن فایل‌های Flash بپردازد.

متن در سیلورلایت کامپایل نمی‌شود و از خود سیلورلایت جدا است و در فایل‌های XAMLذخیره می‌شود. پس به طور پیش فرض قابل جست‌وجو و فهرست‌برداری است.

پشتیبانی از فرمت های عکس

فلش تقریبا از تمام فرمت‌های عکسی پشتیبانی می‌کند. ولی سیلورلایت فقط از فرمت‌هایPNG و JPEGپشتیبانی می‌کند و از برخی دیگر از فرمت‌ها به صورت محدود پشتیبانی می‌شود.

پشتیبانی از Webcam و میکروفون

فلشاز Webcam و میکروفون پشتیبانی می‌کند و اجازه ایجاد ارتباط زنده به صورت صوتی و تصویری را می‌دهد. توسعه‌دهندگان باید برای استفاده از وب‌کم و میکروفون باید چند خط اکشن اسکریپت برای احضار کردن شی‌های دوربین (Camera Objects ) بنویسند. ولی سیلورلایت از دوربین و یا میکروفون پشتیبانی نمی‌کند.

استفاده در برنامه کاربردی مبتنی بر ویندوز

فلش قادر است به صورت فایل‌های EXE در برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ویندوز به کار رود. در این نوع استفاده خود فایل فلش که به صورت exe بوده، حاوی یک Flash playerاختصاصی داخل خود است؛ با حجمی فوق‌العاده کم.

ولی سیلورلایت چنین پشتیبانی ندارد و اگر لازم باشد که در برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ویندوز استفاده شود، باید همسیلورلایت  و هم .NET Framework روی سیستم نصب شود و با توجه به اینکه خود .NET Framework بیش از 50 مگابایت حجم دارد، زیاد معقول به نظر نمی‌رسد. تنها نرم‌افزاری که از سیلورلایت بهره گرفته، نسخه Beta نرم‌افزار پیام‌رسان Yahoo Messenger 10 است.

اشکال زدایی

اشکال زدایی در فلش کمی سخت‌تر از سیلورلایت است.

امکان دریافت و بارگذاری

در فلش این امکان فراهم شده و شما به عنوان کاربر، هم می‌توانید به دریافت و یا حتی بارگذاری فایل‌ها در فلش بپردازید. اما سیلورلایت همچنان این امکان را دارا نمی‌باشد.

نتیجه گیری

برای انتخاب درست میان این دو تکنولوژی برای ایجاد برنامه‌های کاربردی، باید به نیازهای کاری توجه کرد که می خواهید انجام دهید. برای مثال اگر قصد دارید برنامه‌ای ایجاد کنید که روی تمام پلتفرم‌ها، از جمله لینوکس و سولاریس قابل استفاده باشد، باید از فلش استفاده کنید ولی اگر برنامه‌تان روی وب است و می‌خواهید قابلیت جست‌وجوی متن و فهرست برداری داشته باشد، بهتر است از سیلورلایت استفاده کنید؛ گرچه همین امکان هم در فلش ارائه شده است.

به علاوه، این را باید مورد توجه قرار داد که بیشتر کاربران وب،Flash Player  را روی مرورگر خود نصب دارند و تعداد افراد استفاده‌کننده از سیلورلایت اندک، است. حتی شاید کاربران استفاده‌کننده از سیلورلایت ، Flash Player را نیز داشته باشند  Flash Player 9 !به بعد از استاندارد ویدئویی H.264 به خوبی پشتیبانی می‌کند، پس ویدئوهای MP4 با کیفیت عالی در  قابل پخش هستند. اگر هم آخرین نسخه Flash Player را نصب کنید، می‌توانید از تصاویر سه بعدی نیز بهره بگیرید و به تماشای فلش‌هایی که داخل آن اشیای سه بعدی هست، بپردازید.

فرمت‌های SWF ، FLA، FLVو AS ،فرمت‌های استاندارد باز ولی سیلورلایت کاملا انحصاری است.

منبع : هفته نامه عصر ارتباط

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد